våra älskade blommor .

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Om man har besökt oss i vår butik på Brogatan 7 i Halmstad så är det inte omöjligt att man har stött ihop med Susanne. Oftast är gasen i botten och hon fixar, möblerar om, inreder och låter sig själv inspireras av omgivningen, samtidigt som hon inspireras oss andra. Själv säger hon sig ha svårt att sätta en ettiket på hennes yrke men trädgårdsmästare, trädgårdsrådgivare, inredare och allkonstnär är ord som kommer upp. Senare i vår konversation tycker hon sig dock ha funnit en bättre beskrivning – bohem estet. ”Jag älskar att göra saker vackert på det naturliga sättet”, säger hon och ler.
Och med all den kunskap hon besitter så bestämde vi oss för att fråga henne lite om blommor, våra älskade blommor.

Hur ser blomtrenden ut i vår?
I vår är det mycket grönt som gäller. Gröna växter i alla former och storlekar. Kaktusen har kommit tillbaka och man märker att mycket av det som var populärt under 60 och 70-talet är har fått sig en come back. Personligen är jag dock inte så mycket för trender. Jag jobbar helt enkelt efter hjärtat och efter vad jag tycker om för stunden.

Vilka är då den här säsongens bästa köp? Vad ska man satsa på?
Just de gröna växterna är faktiskt bland de bättre som den här säsongen har att erbjuda. Nu när man längtar efter våren känns det friskt och nytt med allt de gröna. Och för den som inte är så duktig när det kommer till blommor så passar detta perfekt – många av dessa är lättskötta och en kaktus behöver du så gott som aldrig vattna.
Har man däremot gröna fingrar så skulle jag säga myrtenträd, som är en av mina favoriter under våren. Tyvärr inte lika lättskött, men helt klart värd den extra tiden den behöver.

Vad är ditt bästa skötselråd?
Att man ska köpa efter sitt egna intresse. Man kan fråga sig själv huruvida man är en som ofta vattnar eller inte? Om man är en som orkar lägga ner tid och energi på blommorna eller om man hellre vill ha något som sköter sig mer eller mindre själv? När du har svarat på dessa frågor är det lättare att köpa det som passar DIG bäst och som du kommer ta bäst hand om. Men sen har vi ju snittblommorna också, de går alltid hem! Allt man behöver göra är att ställa dem i en vas på soff- och/eller köksbordet och så har hemmet fått sig ett lyft!

Har du själv någon typ av blomma som du alltid köper?
Nej jag går nog mest på den känsla jag har för stunden. Men jag gillar verkligen det oväntade. Det som andas natur likt kvistar och rötter. Jag tycker att man ska våga ta risker med sina växter. Man bör testa och leka fram ett resultat och förstå att färgmatcha absolut inte är ett måste. Jag tycker om när det ser ut som om man inte har tänkt utan bara har gjort.

Vad är den vanligaste frågan du får om blommor och vad brukar du ge för svar?
”Hur ofta ska jag vattna denna?” och det är en så svår fråga. Allt beror ju på. Självklart finns det olika växter som kräver olika mängd vatten men det finns så mycket annat som också spelar in. Som värmen i hemmet, placeringen av växten, hur blomman beter sig, mängden solljus den får osv. Det är helt enkelt något man lär sig med tiden, att vara uppmärksam på varje blommas behov.


 

For google translate click here.

Kommentera

